Jak funguje mozek: paměť, obrázky a emoce

Paměť, obrázky a drožďová pomazánka: Jak funguje náš mozek

Máte někdy pocit, že připomínáte dětem to samé dokola a oni se zase tváří, že to slyší poprvé?  
„Miláčku, máš si vyčistit ty zuby…“ „Už jsi si připravil batůžek?“ „Zase máš ty boty obráceně.“

A dítě si mezitím recituje text z reklamy, kterou slyšelo jednou, před týdnem. Chápu. A ne – není to vzdor, ani lenost, ani není opožděné. Takhle prostě funguje mozek.

Když už jsme u toho: kolikrát jste šla do krámu pro uchošťoury, pastu na zuby a toaleťák a odešla s řasenkou, pracím práškem a odličovacíma tamponkama? Ale to, pro co jste šla, jste prostě úplně zapomněla?  
Zato když se řekne drožďová pomazánka, vzpomenete si přesně na to jak „voněla“, i na to, co jste měla na sobě v den, kdy vás to ve školce nutili sníst. Je to tam navždy – takové tetování na neuronové síti. Vítejte ve fascinujícím světě lidské paměti.

blog pictures 1024px (9)

Mozek není šuplík, ale džungle plná stezek

Když se vaše dítě naučí něco nového, v jeho mozku vznikají spojení – synapse. Čím častěji danou informaci používá, tím pevnější tato spojení jsou. Představte si, že chodíte pořád po stejné louce: brzy tam vyšlapete cestu. Ale když se po ní nikdo nevrací, tráva zase zaroste.

Mozek miluje opakování, ale taky pozornost, emoce, a hlavně – zrakové podněty.

Proč slova mizí a obrázky zůstávají

  • Když něco vidíme, vybavíme si to až 6× lépe než když to slyšíme.
  • Po 3 dnech si pamatujeme jen 10 % toho, co jsme slyšeli, ale až 65 % toho, co jsme viděli spolu se zvukem.
  • Tento jev má jméno: efekt obrazové nadřazenosti.

Mozek je jednoduše vizuální stroj. I výzkum, kde degustátoři nedokázali rozpoznat bílé víno obarvené na červeno, protože „viděli“ červené – a jejich mozek ho tak i vnímal, dokazuje, že zrak přehluší i chuť.

Druhy paměti a proč děti potřebují vidět, co mají dělat

Paměť není jen o „pamatování si“. Je to proces. A máme různě zaměřené paměťové systémy:

  • Senzorická – záchytný bod pro vjemy. Trvá zlomky sekund.
  • Pracovní – dočasný „mentální zápisník“ (zvládá 5–9 informací najednou – u dětí ještě méně).
  • Dlouhodobá – tam se chceme dostat. Trvalé uložení.

K tomu, aby se informace dostala z jednoho systému do druhého, potřebujeme:

  • smyslový vjem (ideálně vizuální),
  • pozornost,
  • opakování,
  • a bonusově i emoci.

A to je přesně to, co obrázky umí.

 

Jak fantazie podpoří paměť

Představte si: dítě má magnetky s obrázky – zoubky, oblečení, snídaně, aktovka…

Spolu s maminkou si vymyslí pohádku o medvídkovi, co jde poprvé do školky. Jak se má připravit? Co si asi sbalí sebou? Co si obleče? Je nervózní? Těší se?

Dítě se s tím ztotožní, prožívá to, směje se, cvaká k sobě magnetky s obrázky a skládá z nich svůj příběh. A zapamatuje si ho (možná až do stáří bude vzpomínat, jak probíhal jeho nástup do školky). Magnetka s batůžkem už není jen obrázek. Je to výzva. Signál. Zafixovaný úkol.

 

Když obrázek vede dítě k samostatnosti

Právě proto nejsou naše kalendáře a magnetky jen hezké. Jsou chytré. Využívají sílu obrazů, barev a jednoduchých asociací, které dítěti říkají: „Tohle udělej, tohle tě čeká.“

Nejde o drezuru. Nejde o připomínání na každém kroku. Jde o vizuální kotvy v každodenním chaosu, které dávají dětem možnost rozhodovat se samostatně. A mamince dávají možnost si dát ranní kafe, aniž by opakovala „ještě si učeš ty vlásky“ po dvanácté.

deti povinnosti nadobi


Proč to funguje? Protože mozek miluje emoce, barvy a humor

Dítě si nepamatuje, že je kroužek ve čtvrtek. Ale pamatuje si, že je to den, kdy má na magnetce medvídka hokejistu. Protože je modrá. Medvídek je roztomilý, směje se. A váš budoucí Jágr taky.

Paměť se váže na příběhy, emoce, opakované zážitky – a humor.

To nejsou kouzla. To je neuroplasticita v praxi.

 

Tichý hrdina: Spánek

Víc než polovina „ukládání“ informací probíhá ve spánku. Mozek si v noci třídí, co přes den zažil, a ukládá to do dlouhodobé paměti.

Pokud je dítě nevyspalé, zapomíná. Je podrážděné. A nová informace (třeba že si má vzít bačkory) zůstane ztracena ve víru neuronů. I to je součást rovnice.

spanek deti-min

 

Závěr: Jistota začíná u plánu, který je vidět

Možná si vaše dítě ještě nepamatuje všechno hned, ale každý obrázek mu pomáhá udělat další krok směrem k samostatnosti. Uvidíte, jak se vám doma změní dynamika, když nebude vše ležet jen na vás.

Vizuální pomůcky nejsou kouzla. Jsou to malé nástroje, které dokáží velké změny.

vizualni pomucky pro deti-min

 

Prozkoumejte širokou nabídku vizuálních plánovací pomůcek pro děti i rodiče ZDE

Vytvořil Shoptet | Design Shoptak.cz